Capitale culturale europene

Bergen – Norvegia (2000)

Bryggen

In their current form, warehouses in the Bryggen district („keys”, „pontoon”) were built in 1702, but the first German merchants settled there as early as the 1230s. Foreigners were not allowed to live in the city, with except for the summer season, but the Germans received special permission to stay in the winter from 1278. Trade in Bergen was thus dominated by the Germans, who entered the Hanseatic League. The German office in Bergen was run by a council elected by German merchants, who had a parallel company to the Norwegian one. The main distinction was that the Germans were all men, not allowed to marry. Disciples came from Germany, and at a time when social barriers were quite strict, they could climb the social ladder, after which they returned to Germany where they started a family. In 1615 there were 119 German houses in Bryggen, but in 1736 there were only 17. The German office was closed in 1754, and replaced by the Norwegian Office – later called the Bergen Office – which was closed in 1899. Between 1172 and 1702 Bryggen burned 7 times. Each time, the buildings were rebuilt according to the original model. In 1927, the neighborhood was declared a national heritage site, but was destroyed for the most part by a powerful explosion in 1944, and two other fires (1955 and 1958).

În forma lor actuală, depozitele de mărfuri din cartierul Bryggen („chei”, „ponton”) au fost construite în 1702, dar primii comercianți germani s-au stabilit acolo deja prin anii 1230. Străinii nu aveau voie să locuiască în oraș, cu excepția sezonului de vară, dar germanii au primit permisiune specială să stea și iarna începând cu anul 1278. Comerțul din Bergen a fost astfel dominat de germani, care au intrat în Liga Hanseatică. Biroul German din Bergen era condus de un consiliu ales de comercianții germani, care aveau o societate paralelă celei norvegiene. Distincția principală era faptul că germanii erau toți bărbați, neavând voie să se căsătorească. Ucenici veneau din Germania, și într-un timp când barierele sociale erau destul de stricte, puteau să urce pe scara socială, după care se întorceau în Germania unde își întemeiau familie. În 1615 erau 119 case germane în Bryggen, dar în 1736 mai erau doar 17. Biroul german a fost închis în 1754, și înlocuit cu Biroul Norvegian- numit mai târziu Biroul Bergen- care a fost închis în 1899. Între 1172 și 1702 Bryggen a ars de 7 ori. Fiecare dată, clădirile au fost reconstruite după modelul original. În 1927, cartierul a fost numit patrimoniu național, dar a fost distrus în marea sa majoritate de o explozie puternică în 1944, și de alte două incendii (1955 și 1958).

St Mary’s Church

The oldest building in Bergen is by the Schøtstuene and is an unusual example of Romanesque architecture in Norway. In fact, no other church in Norway has a western facade like this, with square, unadorned towers and semicircular windows typical of the Romanesque style. St Mary’s Church would have been erected in the middle of the 12th century. In the choir the pointed windows are Gothic and suggest that this part of the church was rebuilt after a fire in 1248. At the southern portal you can see Romanesque bestial and foliate motifs on the capitals in the jambs. The church’s greatest treasure though is its altarpiece, carved in the Hanseatic capital, Lübeck in the 15th century. The triptych shows the Madonna with Child at the centre, flanked by St Olav and St Antony on the right and St Catharine and St Dorothy on the left.

Cea mai veche clădire din Bergen se află lângă Schøtstuene și este un exemplu neobișnuit de arhitectură romanică în Norvegia. De fapt, nicio altă biserică din Norvegia nu are o fațadă vestică ca aceasta, cu turnuri pătrate, fără ornamente și ferestre semicirculare tipice stilului romanic. Biserica Sf. Maria ar fi fost ridicată la mijlocul secolului al XII-lea. În cor ferestrele ascuțite sunt gotice și sugerează că această porțiune a bisericii a fost reconstruită după un incendiu în 1248. La portalul sudic puteți vedea motive romane bestiale și foliate pe capitelurile din stâlpi. Cea mai mare comoară a bisericii este totuși retaula sa, sculptată în capitala hanseatică, Lübeck în secolul al XV-lea. Tripticul arată Fecioara cu Pruncul în centru, flancată de Sf. Olav și Sf. Antony în dreapta și Sf. Catharine și Sf. Dorothy în stânga.

Troldhaugen, Home of Edvard Grieg

Edvard Grieg, Norway’s preeminent composer, lived the final 20 years of his life at this scenic hilltop villa above Lake Nordås. Named Troldhauden (Troll Hill), the house was designed by Grieg’s cousin Schak Bull, and was completed in 1885. Grieg spent the summers here with his wife when he was home in Norway, and would compose pieces in a little hut overlooking the lake. In 1985 the discreet, 200-seater Troldsalen auditorium was built at the site, while a decade later a museum building was added with an exhibition about Grieg’s life and music. Meanwhile the house is an intimate living museum, filled with the Griegs’ personal effects and complete with the Steinway grand piano Edvard received as an anniversary present in 1892.

Edvard Grieg, compozitorul preeminent al Norvegiei, a trăit ultimii 20 de ani din viața sa în această vilă pitorească pe deal, deasupra lacului Nordås. Numită Troldhauden (Troll Hill), casa a fost proiectată de verișorul lui Grieg, Schak Bull, și a fost finalizată în 1885. Grieg a petrecut verile aici cu soția sa când era acasă în Norvegia și avea să compună piese într-o mică colibă cu vedere la lac. În 1985, auditoriul discret, cu 200 de locuri, Troldsalen a fost construit la fața locului, în timp ce un deceniu mai târziu a fost adăugată o clădire a muzeului cu o expoziție despre viața și muzica lui Grieg. Între timp, casa este un muzeu viu intim, plin de efectele personale ale lui Grieg și completat de pianul de colă Steinway pe care Edvard l-a primit ca cadou aniversar în 1892.

Bergenhus Fortress

In one form or another, this fortress has guarded the opening to Vågen bay since the middle of the 13th century. The outline of this sizeable complex is from the 19th century, and it holds buildings dating to any time between the 1200s and the 1900s (German WWII bunkers). One of the oldest is the beautiful Haakon’s Hall, a ceremonial hall that went up in the mid-13th century in the reign of King Haakon IV of Norway and was used for the wedding of his son Magnus VI of Norway to Ingeborg of Denmark. On the walls are both Romanesque and Gothic window openings, while a crow-stepped gable crowns the facade.

Într-o formă sau alta, această cetate a păstrat deschiderea spre golful Vågen încă de la mijlocul secolului al XIII-lea. Schița acestui complex considerabil este din secolul al XIX-lea și conține clădiri datând din orice moment între anii 1200 și 1900 (buncărele germane din al doilea război mondial). Una dintre cele mai vechi este frumoasa Haakon’s Hall, o sală ceremonială care a urcat la mijlocul secolului al XIII-lea în timpul regelui Haakon al IV-lea al Norvegiei și a fost folosită pentru nunta fiului său Magnus al VI-lea al Norvegiei cu Ingeborg din Danemarca. Pe pereți sunt atât deschideri de ferestre romanice, cât și gotice, în timp ce un fronton în trepte de corbă încoronează fațada.

Rosenkrantz Tower

On Vågen bay to the south of the Bergenhus fortress is another structure of real historical value. The Rosenkrantz Tower is named for the nobleman and governor Erik Rosenkrantz who oversaw the remodelling of the tower into one of Norway’s prime Renaissance residences in the 16th century. The tower has been here since the late 13th century when it was a home for King Eric II of Norway, the last king to hold court in Bergen. Rosenkrantz Tower had a real upstairs-downstairs setup, as the king and later the governor’s residence was on the top floor, while the basement was a dungeon, a role it filled all the way to the 1800s. In the 1740s the tower’s upper levels became a gunpowder magazine, and would remain so until the 1930s.

Pe golful Vågen din sudul cetății Bergenhus se află o altă structură cu valoare istorică reală. Turnul Rosenkrantz este numit după nobilul și guvernatorul Erik Rosenkrantz care a supravegheat remodelarea turnului într-una dintre primele reședințe renascentiste din Norvegia în secolul al XVI-lea. Turnul a fost aici de la sfârșitul secolului al XIII-lea, când a fost o casă pentru regele Norvegiei Eric al II-lea, ultimul rege care a avut curte la Bergen. Turnul Rosenkrantz avea o amenajare reală sus-jos, întrucât regele și mai târziu reședința guvernatorului se aflau la ultimul etaj, în timp ce subsolul era o temniță, rol pe care l-a îndeplinit până în anii 1800. În anii 1740, nivelurile superioare ale turnului au devenit o magazie de praf de pușcă și ar rămâne până în anii 1930.

Damsgård Manor

Across the Damsgårdssundet (Damsgård Sound) is what may be the finest wooden Rococo mansion in the world. Damsgård Manor was raised in the 1770s for the minister of war Joachim Christian Geelmuyden Gyldenkrantz. In summer the grounds are open to the public and include a Lord’s Garden and Lady’s Garden, both formal and enriched with statues, topiaries and geometric flowerbeds. There’s also a looser English garden with undulating lawns and a pond. As for the house, the decor has been returned to its 18th-century finery.

Peste Damsgårdssundet (Damsgård Sound) este ceea ce poate fi cel mai bun conac din lemn rococo din lume. Conacul Damsgård a fost crescut în anii 1770 pentru ministrul de război Joachim Christian Geelmuyden Gyldenkrantz. Vara, terenurile sunt deschise publicului și includ o Grădină a Domnului și Grădina Doamnelor, ambele formale și îmbogățite cu statui, topiare și paturi de flori geometrice. Există, de asemenea, o grădină engleză mai liberă cu peluze ondulate și un iaz. În ceea ce privește casa, decorul a fost readus la vestimentația sa din secolul al XVIII-lea.

VilVite Science Centre

The VilVite Science Centre means fun and education in equal measure. The centre has 75 stations, inviting children to learn by getting involved with games and interactive experiments. Nearly all of the stations are centred on the topics of energy, the ocean and the weather.

VilVite Science Center înseamnă distracție și educație în egală măsură. Centrul are 75 de stații, invitând copiii să învețe, implicându-se în jocuri și experimente interactive. Aproape toate stațiile sunt centrate pe subiectele energiei, oceanului și vremii.

Bryggens Museum

This museum in Bryggen owes its existence to a calamity. In 1955 the district was struck by fire, but this gave the city a chance to conduct archaeological excavations. The discoveries made during these digs opened a window on Medieval life and commerce in Bryggen. They are at the core of the museum, which has been built around the 900-year-old foundations that were uncovered. In display cases are Medieval weights, pieces of jewellery and a wealth of runic inscriptions etched into wood.

Acest muzeu din Bryggen își datorează existența unei calamități. În 1955, districtul a fost lovit de incendiu, dar acest lucru a dat orașului șansa de a efectua săpături arheologice. Descoperirile făcute în timpul acestor săpături au deschis o fereastră asupra vieții și comerțului medieval din Bryggen. Acestea se află în centrul muzeului, care a fost construit în jurul fundațiilor vechi de 900 de ani care au fost descoperite. În vitrine sunt greutăți medievale, bijuterii și o mulțime de inscripții runice gravate în lemn.

Hanseatic Museum and Schøtstuene

Raised in the wake of the fire at the start of the 18th century, the beautiful timber building hosting the Hanseatic Museum is one of the oldest wooden structures in Bergen. Since 1872 there has been a museum here, documenting the 400-year history of the German merchants’ guild’s association with Bergen from around 1350 to 1750. It is the only building at Bryggen to have retained its original interiors. Its occupants were prohibited from lighting fires for light, heat or food because of the fire risk. By day they would work downstairs in the warehouse and offices and spend nights in dormitories above.

Ridicată în urma incendiului de la începutul secolului al XVIII-lea, frumoasa clădire din lemn care găzduiește Muzeul Hanseatic este una dintre cele mai vechi structuri din lemn din Bergen. Din 1872 aici a existat un muzeu, care documentează istoria de 400 de ani a asociației breslei comercianților germani cu Bergen între 1350 și 1750. Este singura clădire din Bryggen care și-a păstrat interioarele originale. Ocupanților săi li s-a interzis să aprindă focuri pentru lumină, căldură sau hrană din cauza riscului de incendiu. Ziua lucrau la etaj în depozit și birouri și petreceau nopți în cămine de mai sus.

KODE Art Museums

In 2013 a group of four art institutions and cultural sites around Bergen were brought under a one umbrella named “KODE”. KODE 1 is for craft and design, and has a permanent exhibition of gold and silver objects produced in Bergen, as well as paintings by Old Masters, and European and Asian antiques. KODE 2 is a contemporary art museum which at the time of writing had an exhibition for Japanese installation artist Chiharu Shiota. KODE 3 has works from the Golden Age of Norwegian art, including paintings by Edvard Munch and Romantic artist Johan Christian Dahl. And finally KODE 4 is an art museum, also endowed with works by Dahl, as well as Paul Klee, Picasso and Asger Jorn.

În 2013, un grup de patru instituții de artă și situri culturale din jurul orașului Bergen au fost aduse sub o umbrelă numită „KODE”. KODE 1 este destinat ambarcațiunilor și al designului și are o expoziție permanentă de obiecte din aur și argint produse în Bergen, precum și picturi ale vechilor maeștri și antichități europene și asiatice. KODE 2 este un muzeu de artă contemporană care la momentul scrierii avea o expoziție pentru artistul de instalații japonez Chiharu Shiota. KODE 3 are lucrări din Epoca de Aur a artei norvegiene, inclusiv picturi ale lui Edvard Munch și ale artistului romantic Johan Christian Dahl. Și în cele din urmă KODE 4 este un muzeu de artă, dotat și cu lucrări de Dahl, precum și de Paul Klee, Picasso și Asger Jorn.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s